tirsdag den 29. maj 2007
Ting nr. 9: Social bookmarking
Du har nu fået oprettet dig en del.icio.us konto. Ting nr. 9 handler om at dele sine bogmærker med andre, altså det der hedder ”social bookmarking”.

Tilføj en kollega til dit netværk. Det gør du ved at klikke på ”your network”.


Herefter får du en boks frem, hvor du kan tilføje en kollega (for at tilføje en person skal du kende vedkommendes brugernavn.)


Prøv at udforske del.icio.us - der er mange muligheder.
Hvis du ønsker at søge på et bestemt ord/tag, kan du skrive ordet i den lille boks efter dit brugernavn. På den måde kan du få inspiration til, hvilke sider folk har tagget med de emner, der interesserer dig.

Til sidst kan du jo lige skrive lidt om, hvad du synes om del.icio.us i din blog.

Etiketter: , ,



Ting nr. 8: Få styr på dine online bogmærker
I denne uge handler 23 ting om at holde styr på din sikkert stadig voksende linksamling. Sandsynligvis har du allerede gemt dine favoritsteder på nettet under Bogmærker. Du kender sikkert problematikken med, at du bruger en anden computer end den, hvor du har gemt dine Bogmærker, og så mangler du dem. Det er der heldigvis råd for. Og det er bl.a. her, linkdelingstjenesten del.icio.us er en fordel.

Del.icio.us er en online bogmærketjeneste, hvor du kan have dine bogmærker med overalt. Endvidere kan du mulighed for at dele dine bogmærker med andre, og du kan se andres bogmærker. På den måde kan du bruge del.icio.us til at netværke med andre, der gemmer samme slags sider som dig. Der er med andre ord tale om det, man kalder "social bookmarking".

Din opgave er nu at oprette din egen del.icio.us konto. Det gør du på: http://del.icio.us

Når du har oprettet din konto, kan du jo passende tilføje nogle af dine favoritsider. Du tilføjer nye links ved at klikke på ”post”.

Herefter skal du tilføje en lille beskrivelse og tilføje nogle tags (dvs. at du tilføjer nogle nøgleord/emneord). Hvis det er et link, du ikke ønsker at dele med ander, kan du fravælge det i boksen "do not share".


Lidt om tagging
At "tagge" eller tilføje "tags" betyder at "sætte mærke på". Når noget bliver "tagget", er der som regel tale om, at man tildeler det et nøgleord, der dels gør det lettere for en selv at genfinde, og dels gør det lettere for andre at finde. Der kan sagtens tilføjes flere tags til den samme ting.

Etiketter: ,



søndag den 20. maj 2007
Ting nr. 7: Prøv Messenger
I denne uge handler det om at udforske Windows Live Messenger, som er et af de mest brugte chatprogrammer på nettet. Messenger er en såkaldt Instant Messaging (IM) tjeneste, som dækker over det at kunne udveksle tekstbeskeder via nettet. Udover tekstbeskeder kan man bruge Windows Live Messenger til videosamtaler, dele filer og sende mobilbeskeder.


Er Messenger relevant for biblioteker?
Messenger er et netværk som millioner mennesker bruger hver dag. Hvis du vil vide lidt mere om, hvem der egentlig bruger det, kan du se en fordeling i forhold til køn og alder her.


Blandt alle de folk, der bruger Messenger, er der helt klart en del af bibliotekets brugere. Messenger giver mulighed for at afprøve distancekommunikationen, og det har de f.eks. arbejdet med i Aalborg, hvor Aalborg Bibliotekerne og Aalborg Universitetsbibliotek har samarbejdet om projektet: ”Den digitale biblioteker”, hvor de brugte Messenger til servicen "Need2Know".


En anden god grund til at bruge Instant Messaging prgrammer som f.eks. Messenger er, at det egner sig godt som internt kommunikationsværktøj. I artiklen "Gartner: Instant Messaging vil afløse telefonen", vurderer analyseselskabet Gartner, at chatprogrammer vil fortrænge telefonen og udgøre standarden for kommunikation inden 2011.


Ugens opgaver bliver:
  • Oprette en konto på Messenger
  • Oprette nogle af dine kolleger som kontaktpersoner. Start en samtale med en eller flere af dem, og prøv at sende en fil.
  • Prøv også at oprette en delemappe på Messenger, hvor du f.eks. kan lægge nogle billeder.
  • Og til sidst… husk at blogge :o) Hvis du har erfaring med andre Instant Messaging services, kan du jo blogge lidt om dem, for Messenger er langt fra den eneste mulighed.


Det praktiske:
Hvis Windows Live Messenger ikke allerede er downloadet på den computer, du sidder ved, kan du downloade det her.

Du behøver ikke have en hotmail-adresse for at blive oprettet som bruger - du kan bruge din almindelige mail. Opret dit Windows Live ID her.

Etiketter: ,



mandag den 14. maj 2007
Ting nr. 6: Personlig Google-side
Så er vi nået til ting nr. 6, som handler om at få en personlig Google-side (iGoogle homepage), som er et alternativ til Google Reader. Med en personlig iGoogle homepage kan du have dine RSS-nyheder til at ligge på selve Googles søgeside. En personlig iGoogle homepage kan f.eks. se sådan ud:

Udover at have RSS-nyheder på siden kan du tilføje en kalender, en vejrudsigt og meget mere.

Opret en personlig iGoogle homepage og tilføj nogle RSS-feeds.

Hvordan kommer jeg i gang?
Gå ind på Google og log ind på din konto (samme brugernavn og password som når du logger ind på din konto på blogger.com). Klik på iGoogle.

Klik herefter på: "Gør den til din egen"

Du kan nu tilpasse siden, som du har lyst. Prøv at tilføje nogle RSS-feeds. Google vil, som under ting nr. 5, hjælpe dig med at tilføje dine RSS-feeds. Du får mulighed for at vælge, om du vil "Add to Google homepage", eller om du vil "Add to Google Reader", som du gjorde i ting nr. 5.


Etiketter: , ,



søndag den 13. maj 2007
Ting nr. 5: lær at abonnere på RSS-nyheder
Under ting nr. 4 fik du oprettet en RSS-læser, men der er ikke så meget sjov ved en RSS-læser, før man begynder at abonnere på nogle nyheder. Når du har været igennem ting nr. 5, kan du ved hjælp af din RSS-læser dagligt på en hurtig måde få et overblik over nyhederne på dine favoritwebsteder.

Når du skal abonnere på nyheder via RSS-feed, skal du holde øje med bl.a. nedenstående symboler, da de betyder, at det er muligt at abonnere på RSS-feeds.

Når du ønsker at abonnere på nyheder via RSS-feeds, klikker du på sidens RSS-symbol. Hvad der sker herefter afhænger lidt af, hvilken browser du bruger.

Bruger du Internet Explorer, får du sandsynligvis en side, der ligner nedenstående:

For at tilføje RSS-feedet skal du kopiere adressen(URL'en). Herefter skal du trykke på ”Add subscription” i Google Reader og indsætte adressen.






Bruger du f.eks. Mozilla Firefox som browser, går det noget lettere, fordi RSS-læseren er indbygget direkte i browseren. Når du har klikket på et RSS-symbol, vil du møde nedenstående billede.

Her skal du vælge Google Reader på listen, og derefter trykke på knappen "Abonner nu".

Herefter skal du vælge: "Add to Google Reader".

Du kan også abonnere på nyheder fra diverse blogs. På blog-søgemaskinen Technorati.com finder du mere end 80 millioner blogs. Prøv søgemaskinen og se om du kan finde nogle interessante blogs at abonnere på. Hvis du vil følge med i, hvad der sker på danske weblogs, er det siden Overskrift.dk, der er førende - så prøv også at besøge Overskrift.dk og se, hvad du kan finde der.

Af biblioteksfaglige weblogs, der er interessante at følge med på, er f.eks.:
Esben Fjords E-klumme - om biblioteker og teknologi.
Biblog - om spændingsfeltet mellem nyt og gammelt i biblioteksverdenen.

Du kan også få inspiration på Biblioteksskolens oversigt over biblioteksrelaterede blogs: www.db.dk/dbi/internet/bdi_cur.htm#Weblogs


Hvordan abonnere man på ÅKBS 23 ting?

Det er en god idé at abonnere på RSS-feeds fra 23ting-bloggen, så får du nemlig besked hver gang, der kommer nye indlæg og ting, du skal udforske.

Klik på ”Atom” som du finder i menuen til højre på denne side i boksen "Credits".

Eller tilføj linket: http://aakb23ting.blogspot.com/feeds/posts/default direkte til din nyhedslæser.

Ved at kigge efter ”Atom” kan du på samme måde abonnere på nogle af dine kollegers blogs.


Et godt råd...
Et godt råd i forhold til RSS-feeds er at starte med at abonnere på max 10 feeds, så du ikke drukner i nyheder.

Til sidst i denne opgave kan du passende skrive et indlæg på din blog. Skriv lidt om hvilken RSS-læser du har valgt, hvilke sider du har valgt at abonnere på, hvad du synes om RSS, Technorati, Overskrift.dk eller hvad du nu har lyst til at skrive om. (Husk det du skriver på din blog, er din måde at synliggøre, hvilke spændende ting du har oplevet på din vej til at blive klogere på web 2.0). Til sidst kunne du eventuelt glæde en kollega ved at skrive en kommentar i vedkommendes blog.

Etiketter: ,



Ting nr. 4: Opret en RSS-læser
Det kan være svært at følge med på alle de gode websider og weblogs, som findes på nettet, fordi man ikke ved, hvornår de bliver opdateret. Men det er der heldigvis en løsning på. Med en nyhedslæser (også kaldet RSS-læser) kan du spare tid, fordi du med nyhedslæseren kan abonnere på nyheder (RSS-feeds) fra dine favorit-websider og få det hele samlet ét sted. Man kunne derfor godt tro, at RSS står for Rigtig Super Smart, men det er nu en forkortelse for Really Simple Syndication eller Rich Site Summary:-)

Vil du læse mere om RSS så læs f.eks. om RSS på Wikipedia eller ÅKBs egen intro til RSS.

Med RSS-feeds får du nyhederne, mens de er helt friske. For at kunne modtage og læse nyhederne kræver det, at du har et program, der kan abonnere på RSS-feeds. Der findes forskellige programmer til formålet, og det er en smagssag, hvad man foretrækker.

Ting nr. 4 går ud på at du skal vælge en RSS-læser og oprette en konto. Du vælger selv, hvilken RSS-læser du vil bruge. Brug f.eks. Google Reader (anbefales) eller Bloglines.

Fordelen ved Google Reader er, at hvis du har oprettet en blog på Blogger, har du allerede en konto. Du kan altså bruge det samme logind, som når logger ind på din blog.

Nu er det bare at kaste sig ud i det. Hvis du har brug for en detajleret vejledning, så har journalist Kim Elmose lavet en udførlig vejledning til Google Reader på sin hjemmeside, som du kan se her.


Etiketter: , ,



mandag den 7. maj 2007
Ting nr. 3: registrere din weblog
Registrere din blog på www.aakb23ting.blogspot.com, så dine kolleger kan følge med på den. Det gør du ved at sende en mail med adressen på din blog til Monica Bruun på mob@aakb.bib.dk

Etiketter:



Ting nr. 2: weblog
Under ting nr. 2 skal du have lavet din egen webblog.

En weblog som også ofte bare kaldes en blog, er en form for elektronisk dagbog. Med en blog kan du alene eller sammen med andre hurtigt og enkelt skrive indlæg om det, der optager dig. Blogs bliver brugt til forskellige formål f.eks.:

En webblog kan beskrives som en simpel hjemmeside. Du har bl.a. mulighed for at oprette indlæg i form af tekst, billeder og videoer. Indlæggene vises kronologisk med de nyeste først. Det er gratis at oprette en blog, og du har adgang til den fra enhver computer med internetadgang. På din blog kan du vælge om alle må kommentere dine indlæg eller, om der skal være begrænsninger.

Den blog, du opretter her i uge 1, har en vigtig funktion. Den skal nemlig fungere som din personlige dagbog i hele forløbet med de 23 ting. Hver uge, når du har udforsket ugens opgaver, skal du skrive et indlæg om, hvad du har lavet og dine overvejelser omkring det. På den måde, kan vi følge hinandens fremskridt, og samtidig er det din dokumentation for, at du har gennemført forløbet med de 23 ting.

Det var lidt om blogs. Den hurtigste måde at forstå konceptet blogs på er ved selv at prøve det. Og det tager faktisk ikke længere tid at oprette en blog end at gå i Fakta - det kan nemlig gøres på 5 minutter. Med mindre du selvfølgelig for lyst at blive lidt længere og f.eks. lave et fint design på din blog. Hvis du har brug for at vide lidt mere om blogs, inden du går i gang, kan du følge Bloggers guidede tur. Ellers så bare kast dig ud i det og opret din blog ved hjælp af www.blogger.com

Når du har oprettet din blog, er det tid til at skrive det første indlæg - for eksempel om dine forventninger til forløbet med de 23 ting.

Etiketter: ,



Ting nr. 1: se dig omkring på bloggen
Ting nr. 1 skulle være lige til at overskue. Det handler nemlig bare om, at du får et indtryk af, hvad alt det her med de 23 ting går ud på. Start med at se dig omkring her på bloggen se programmet for de 23 ting. Hver uge vil du blive præsenteret for nogle it-værktøjer, du skal udforske.

Når de 11 uger er gået har du forhåbentligt et godt indtryk af, hvad web 2.0 teknologier er for noget, og du har afprøvet webblogs, RSS, Flickr, wikis med flere.

Etiketter: ,



footer